Beste ,
In deze module leer je over het toepassen van een slecht-nieuws gesprek. Dit zet je pas in als alle voorgaande interventies uit het model: transparant managen (zie figuur) niets hebben opgeleverd kom je toe aan het slecht-nieuws gesprek.
Leerdoel
Na het voltooien van deze module ben je in staat om een slecht-nieuws gesprek te voeren op een respectvolle en effectieve manier, waarbij je de boodschap duidelijk overbrengt zonder de relatie met de medewerker onnodig te beschadigen.
Wat leer je?
- Het belang en de structuur van een slecht-nieuws gesprek.
- Hoe je een gesprek formeel en zakelijk inleidt.
- Hoe je slecht nieuws zakelijk en zonder aarzeling brengt.
- Hoe je de ander helpt het nieuws te verwerken.
- Hoe je samen met de medewerker zoekt naar oplossingen.
- Hoe je duidelijke afspraken maakt over het vervolg.
Wat is het resultaat?
Na het volgen van deze module kun je goed het slechte nieuws op een heldere en respectvolle manier overbrengen. Daarbij de emoties van de medewerker erkennen en ruimte bieden om dit te verwerken, om daarna mee te denken in oplossingen en vervolgafspraken te maken.
Tijdsindicatie:
+/- 10 minuten
Bronnen:
- “Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most” door Douglas Stone, Bruce Patton, en Sheila Heen.
- “Crucial Conversations: Tools for Talking When Stakes Are High” door Kerry Patterson, Joseph Grenny, Ron McMillan, en Al Switzler.
- “Delivering Bad News in Good Ways” door Roy Berko, Andrew Wolvin, en Darlyn R. Phillips.
Andere modules bij het thema meer impact door een goed gesprek zijn:
- enthousiasmeer met complimenten
- feedback geven
- transparant managen
Op het einde van de module toetsen we je kennis met een korte toets. Laten we beginnen!